HET PIOPPI DIEET

In juni van dit jaar ben ik samen collega Hanno Pijl en dr. Aseem Malhotra naar het Italiaanse dorpje Pioppi afgereisd voor de opnames van het programma 'Dokters van Morgen'. 

Voor het programma hebben we 3 patienten begeleid met 3 verschillende aandoeningen: Eén heeft obesitas, een ander heeft diabetes type 2 en de derde hartproblemen.  

We zijn gaan onderzoeken wat er in drie weken tijd kon worden bereikt met een aanpassing in voeding en leefstijl met behulp van het Pioppi dieet.

Naar aanleiding van de uitzending krijg ik veel vragen over het dieet en de toepassing ervan in het dagelijks leven.

De uitzending 'Dokter van Morgen' is hier te zien.

Een overzicht van deze vragen en antwoorden is te vinden op de volgende pagina's.

Veelgestelde vragen DEEL 1

Veelgestelde vragen DEEL 2

DOKTER TAMARA OVER

HET PIOPPI DIEET

'Het Pioppi dieet heeft veel raakvlakken met wat ik voorsta: een leefstijlverandering waarbij je vers, onbewerkt, voedsel en veel groenten eet, niet bang bent voor vet, maar zuinig omgaat met koolhydraten. Daarnaast neem je voldoende lichaamsbeweging en rust. Ik kan me er grotendeels goed in vinden. Maar er worden ook veel dierlijke producten aanbevolen: eieren, zuivel, vis, ook wel wat vlees. Daar ben ik niet zo'n voorstander van. Bij een normaal voedingspatroon is ongeveer 52 procent van wat we eten dierlijk. We komen er steeds meer achter dat dit niet ideaal is voor je gezondheid, en ook niet voor het dierenwelzijn of voor onze planeet. Een 80/20-verhouding zou beter zijn: een dieet dat voor 80 procent plantaardig is en voor 20 procent dierlijk. Daar kom je bij Pioppi niet aan. Daar wordt geadviseerd om drie keer in de week verse vis te eten. De Gezondheidsraad is in hun advies onlangs teruggegaan van twee keer naar één keer per week vette vis, en dat is niet voor niks. Door één keer per week vette vis te eten blijk je namelijk al dezelfde gezondheidsvoordelen te boeken. Daarnaast weten we dat vis steeds vervuilder wordt en doen we door overbevissing schade aan het milieu. Dat zijn allemaal redenen waarom het allemaal wel wat minder kan. In mijn boek 'Eet Beter in 28 dagen' geef ik aan hoe je daar op een verantwoorde manier invulling aan kan geven. 

Facebook & Instagram

Volg mij op Facebook & Instagram voor nog meer adviezen. Praat mee op social media en gebruik daarbij de hashtag #EetBeter.

Nieuwsbrief

Wil je van mij een berichtje ontvangen wanneer ik nieuws heb? Meld je dan nu aan voor mijn nieuwsbrief.

#EETBETER